Symbiosis Farming at Nictar Bee Farm



Bagi orang yang meminati pertanian dan nampak masa depan cerah dalam bidang ini banyak yang mereka usahakan bagi mempelbagaikan pulangan pendapatan. Panas terik dan usaha keras yang terpaksa dilakukan tidak menjadi hal besar jika pertanian itu adalah kecintaan mereka.

Begitu juga dengan pengusaha Nictar Bee Farm di Parit Sikom, Pontian, Johor yang telah lima tahun beroperasi. Mereka memelihara lebah spesis dari Italy untuk mendapatkan madu lebah yang berkualiti tinggi. Hmmm famous betul made Italy nih… ingatkan Prada, Louis Vuitton, Gucci, Versace, Hermes Birkin je orang cari. 
 
Menurut pengusaha ladang Ä«ni Encik Harleem, lebah mereka adalah lebih jinak. Untuk mengeluarkan madu dari sarangnya kita kena perasap dulu bagi dia sesak nafas sket. Tak payah pakai ‘sut angkasawan’ tu pun…. Bila lebah-lebah tu dah khayal terus saja alihkan.




Pihak Nictar Bee Farm mengamalkan symbiosis farming supaya apa yang mereka tanam dan bela boleh menyokong sesama sendiri. Mereka menanam nanas supaya lebah senang mendapat sÅ«mber makanan yang akan menyebabkannya menghasilkan madu yang lebih banyak. Mereka juga membela ayam untuk pembajaan secara natural selain untuk mencabut rumput. Ayam kan suka mencakar-cakar tanah mencari cacing …. ponek weh kalau kito yang kono beghosihkan ladang, lebih baik bekerjasama atau swastakan kepada ayam. Kulit nanas pula dicincang dan diberi kepada ayam sebagai makanan. Kesudahannya ayam menjadi makanan manusia. Nasiblah kau ayam. Dah takdir.
 
Selain daripada itu mereka juga menanam jagung. Setakat ini penghasilan nanas, jagung dan madu lebah hanya Å«ntuk pasaran tempatan sahaja. Jagung mentah yang kami rasa tu manissssss… tak perlu direbus pun.

Nanas ditanam dengan meluas di daerah Pontian kerana faktor tanah gambut yang sangat sesuai untuk tumbesaran pokok ini. Kalau nak tengok ladang nanas yang pertama ditanam secara komersil datanglah ke sini. Ianya terletak bersebelahan dengan Nictar Bee Farm dan dimiliki oleh founder xxxx Bank. Keluasan asalnya melebihi 1000 ekar.
 
Cara-cara untuk meraut serat nanas juga ditunjukkan

Benang yang telah diwarnakan


Pakaian yang diperbuat dari serat nenas yang dipamerkan di Muzium Nanas. Kain tu sudah berusia melebihi seratus tahun. Di Asia, dikatakan hanya Filipina masih menghasilkan benang serat nanas.

Korang tahu tak kenapa bila kita banyak makan nanas lidah terasa gatal?
Itu kerana enzim bromalin memecahkan protin. Karena sifatnya itu juga ia berupaya mengurangkan kekejangan otot.

Enzim ini memiliki kemampuan menguraikan struktur kompleks protein sehingga lebih mudah diserap tubuh. Bromelain efisien mengurangkan pembentukan gumpalan darah beku dalam pembuluh darah lalu mengurangkan risiko penyakit jantung. Patutlah orang tua-tua tak bagi makan nanas time period, kalaulah mereka boleh menerangkan dengan ayat-ayat sains kan bagus. Ayat yang diterima logik akal.

 ini baru ganas ! berfikir dua kali burung yang nak singgah

Banyak lagi khasiat nanas ni sebenarnya terutama kalau kita makan yang fresh dari ladang. Enzim bromalin ini juga terdapat dalam bentuk kapsul tetapi kalau berlebihan boleh menyebabkan gangguan gastrointestinal, alergi, pendarahan berat dan chemical reaction.

Melawat ladang nanas pun boleh belajar sains sekali tau. Seronok pula melawat ladang ni wehhh...kalau berjalan dengan keluarga sendiri hampir soheh tak akan sampai ke sini.

Orang cina tanam pokok jadi duit, kita tanam setakat makan sendiri saja. Berbezakan?? (ayat ini kutujukan kepada my roommate sejak 17 tahun yang lalu sebab dia suka berkebun).



Post a Comment

2 Comments

  1. lepas nanas, nanas lagi... lepas nanas, nanas lagi.. dah muak lak rasa. hahahha! teringat lak trip ni.

    www.kaio.my

    ReplyDelete

Feel free to leave your comment below. Thank you.