Bandung, Indonesia | Kota Kuliner dan Belanja



Bandung, Indonesia | Kota Kuliner dan Belanja | Last day di Bandung.. alaaa sekejapnya. Banyak lagi tempat belum pergi ni.



Oleh kerana aku tiada pengikut kali ni tak dapatlah aku makan tahu Lembang yang enak tu. Tauhu putih, lembut bergoreng tu sedap dimakan begitu sahaja. Paling menyesal tak beli tempe goreng banyak banyaaakkkk. Kalau tak kan mesti muka aku cekang macam Dr Khir Toyo. Ah menyesal!

Aku cuma ada sekitar 4 jam untuk shopping di  Kota Kuliner dan Belanja so sebelum Pasar Baru Trade Centre buka aku jadi YB melawat kawasan. Aku masuk satu kedai menjual kerepek termasuk tempe goreng yang masih panas. Dia bilang beli kak...halal. Ada lima kali rasaya dia ulang beli kak...halal. Aku pun bercakap sendiri ko ni apahal?? Rupa-rupanya orang kita ni bukan main concern lagi bab halal haram makanan (duit riba tak geli pulak haishhh). Ko nak makan tempe goreng tepung je Cik Jah... kalau waswas toksah beli. Aku pun tak mahu termakan makanan yang haram tapi kalau ubi rebus di Chu Chi Tunnel tu pun ko nak tanya halal ke ni? adushhh.... keprihatinan kita jangan sampai membuat orang irritate. Di kedai kek terkenal tu pun sama, kalau dah ditulis "ada rum" faham faham je lah. Kalau kita tak tahu maksud rum pun soalan kita sepatutnya, rum itu apa? instead of halal ke ni? Ini pendapat dua posen aku.

Apa apa pun tempe goreng dan pisang salai memang sedap. Kalau awak ke Bandung jangan teragak-agak membeli, sangat sedap sebagai kudapan.


Geram betul tengok tempe tu rasa nak beli bawa balik je

Dalam blogpost trip Bandung yang dulu aku pernah post gambar orang berjualan rambut palsu di kaki lima. Kali ni di kedai yang ada jual topeng sekali. Aku berkenan rambut Alleycats tapi harganya 175k rupiah la pulak hmmm....Aku tak tawar pun sebab dok fikir nak beli tak...nak beli tak...sampai ke sudah hehee..


Pergi bandung dengan bajet RM500 all in memang menyakitkan jiwa. Dengan bajet seciput itu nak cover kos accomodation, meal, transport, guide, shopping...stress gue! hahaa.. Itu bajet ikat nafsu namanya. Namun begitu semua yang aku target nak beli berjaya dibeli malahan yang tak ada dalam list pun dibeli juga. Susah wor nak berjimat di Bandung ni sebab semuanya murah. Skirt rm15.. blouse rm15... shawl rm4.50, telekung travel yang tak jarang rm15, t-shirt budak lelaki yang biasanya dijual di butik kanak-kanak boleh dapat dengan harga rm10-15 je... Naik juling mata. Paling best dapat beli kasut toddler siap stokin. Kain pasang tak beli sebab aku rasa dah mahal sikit lagipun lepas Bandung aku ke Ho Chi Minh dengan cik kiah. Di sana lagi berbaloi beli kain.

Di Pasar Baru ada juga kedai yang menjual kot pendek sahaja. Cantik cantik dik ooiii...kalau kerja office lagi mau jugak aku beli. Jubah putih, telekung...rambang mata.


Masa kat dalam PB tu kan aku terdengar dua lelaki berbual. Mereka ni datang bersama rombongan cik kiah.

Lelaki a : ko nak tahu, akak X tu dah habis 15 juta rupiah
Lelaki b : hah?! biar betul, baru pukul 12 ni

hahaaa.... begitulah hebatnya kisah shopping orang Malaysia. Ko bila pulak nak pergi Bandung?

Flight 3.45pm, pukul 1.30 aku masih berada di kedai dvd. Halal ke dvd haram di Bandung ni (eh?). Dengan kedai besar dan permanent ko tanya je cerita apa yang ko nak tapi tak semua kualitinya bagus. Aku akan redha je lah kalau kena rampas. Setakat post ni keluar sekali pun aku belum tengok dvd yang aku beli hahaa... tamak je lebih.

Sampai di airport, timbang beg 9kg! alamakkkk !




Post a Comment

0 Comments