Menanam Bakau di Setiu, Terengganu



Halluuu...meh nak kabo...


Aktiviti pertama kumpulan kami adalah melihat bagaimana pokok bakau ditanam di Kg Pengkalan Gelap, Setiu. Masa tahun 1960an dulu orang kampung tinggal di tepi laut namun disebabkan erosion mereka pindah ke sini. Dedulu mana ada api dalam kaca so memalam mereka naik sampan row row your boat dalam gelap lalu di bawah pohon nipah. Begitu sejarahnya mereka mendapat nama Kg Pengkalan Gelap. Pihak berkuasa dan NGO sedang berusaha educating peoples tentang pentingnya hutan paya bakau ni sebagai buffer zone penahan ombak dan hakisan selain tempat hatchery ikan secara semulajadi. Buffer zone di sini adalah sejauh 500 meter. Kalau nak harapkan kerajaan buat semua jenuh la so private sectors, students and NGO came together to help.

 Gigih mencangkul mencari lokan
500m ke tepi laut

Salah satu jenis pokok bakau adalah brugera (if I’m not mistaken) yang berbuah di musim monsun. Sebahagian buah daripokok bakau ini boleh dimakan. Aku rasa logiknya kalau haiwan makan kita pun boleh makanlah. Macam pokok kelat paya yang banyak ditanam di tepi jalan tu kambing pun buat dek aje so mestilah tak sedap, kelatlah kot sesuai dengan namanya. Pokok api-api (avecenia) pula adalah tempat fireflies singgah berehat.

Selain daripada tu ada juga demontrasi menganyam tikar kerecut, tikar mengkuang dan atap nipah. Sebelum ni ku main pukul rata je tikar-tikar tu aku agak dibuat daripada pandan atau mengkuang. Seni menganyam ni kalau tak diperturunkan kepada generasi muda pupuslah nanti…..tapi nak buat prosesnya taklah mudah. Dari memotong pokok, membersih,  menjemur, menumbuk untuk meleperkan batang kerecut sebelum dianyam. Uishhh menaip ni pun dah banyak belum buat lagi ….boli jugak yang sonang. Lama dulu aku pun pernah beli sehelai tikar ni, saiz 6x2 kaki kot, sayang nak guna so we framed and hang it in my daughther’s room. Sayang ko nak buat basahan sebab mahal jugaklah aku beli masa tu di Kuala Terengganu.



Yang atap nipah pula seperti yang biasa kita lihat di kmpung-kampung. Dulu memang dipasang di rumah orang miskin tapi sekarang tempatnya di tepi swimming pool hotel 4 bintang. Kalau di kampung kita tak amik pot pun kannnn tapi bila di hotel tourists respond something like menariklah, tak panaslah.... Unik kat depa, kita pulak kandang kambing pun dah guna atap zink.



Post a Comment

2 Comments

Feel free to leave your comment below. Thank you.