Guilin, China- part 4



Jeruk yang tak biasa aku tengok.... kaki ayam pun ada

Lukisan atas batu sungai

Jalan-jalan di West Street kami sekadar membeli sehelai dua t-shirt and of course fridge magnet buat kenangan. Yang paling berharga gambar-gambar yang kami ambil untuk tatapan di masa akan datang. eh, sekarang aku dah mula print gambar lama since trip 2008 tau. Bila difikir semula aku rasa menatap hard copy jugak yang best. Taklah nak print semua cuma cukuplah boleh ditatap bila-bila masa. Aku bimbang teknologi thumbdrive, dvd, external hardrive ni akan diambil-alih oleh yang lebih canggih sebagaimana pupusnya floppy disc dan 3 1/2 inch diskette. haaa....masa tu bila bercerita dengan orang mano bukti ea ekau dah sampai kek situ??? bukan sebab nak membuktikan apa-apa kepada sesiapa pun but maybe after a few years we might see changes at the same location.

Pada aku Yangshuo sangat menarik, dengan lanskap batu kapur yang menakjubkan, cuma gambar-gambar yang aku upload ni dah aku rendahkan resolution tu yang tak berapa cantik. Tambahan pulak kebanyakannya aku guna gambar orang lain.... citarasa, apa yang aku nak tak sama. Kat tempat kita batu kapur ni banyak terdapat di Perak dan boleh jelas dilihat di tepi PLUS highway. Betullah kata St Augustine, "the world is a book and those who do not travel read only a page".

Sesiapa yang bercuti di sini janganlah lepaskan peluang menunggang basikal yang sewanya sekitar 20 yuan sehari...sehari tuuuu. Yang ada bajet lebih ko bergasaklah naik bot pagi petang melawat tempat yang berlainan. Pakej-pakej yang dijual aku rasa agak mahal jugaklah -memang mahal pun- pakej Guilin toYangshuo yang aku ambil ni rm85 seorang, bukan private tour tambahan pulak hotel dan makan kita cari sendiri. Pakej yang sama ni kebanyakannya dijual sekitar 180-240 yuan per pax.

Balik ke bandar Guilin dengan bas dalam 2 jam je rasanya. Anak akak tak menangis ke? Anak aku masa dalam perut lagi dia dah sampai ke Ho Chi Minh 2 kali, Aceh sekali, Surabaya-Malang sekali dan Semarang sekali so ........ alhamdulillah elok je lagipun umurnya baru nak masuk 3 bulan, tak banyak hal. Tapak kaki kiri aku yang sakit ni pun elok je bila berjalan hahahhaha..... tak boleh duduk kat rumah le tu kekdahnya.

Sampai di bus station Guilin aku sepatunya ikut pintu depan tapi pi ikut gate belakang hmmm... jauh jugaklah menapak yang mana sepatutnya aku berjalan dari sebelah kiri hotel. Instead, kami dari Endian Restaurant di hujung pasar malam tu. Takmo singgah situlah, merajuk.

















Post a Comment

0 Comments