Tawau: holiday in an estate, rare!



Adoiiii......lotih den memuatnaik (skema btul) gambar2 Bali untuk u all cuci mato dan buek panduan. Sambung pulak yang ini. Tapi takpe, jadilah manusia yang berguna untuk orang lain bukan dipergunakan orang lain. wah wah wahhhhh.............mcm bagus jek.

Baru balik dari Bali 4 hari lps tu ke Tawau pulak, to be specific ke Kunak Estate. Nasib baik anak bujang aku ada swimming competition hari bertolak tu ..... tak payah aku nak reka alasan kat cikgu dia, dah memang tak pergi sekolah. Nantilah aku blogkan tentang MSSMNS tu. Yang ni kira percutian homestay la ni. Sedara-mara sepupu-sepapat yang lain tak nak pindah Pulau Redang ke.... Australia ke....Paris ke.....UK ke......Phillipine ke..... kemana2 lah boleh aku usahakan untuk berziarah kalau dijemput.

2 generations..........budak cenonet ni pun nak bawak beg jugak


yeahhh babe....size does matter kalu tak susah nak tengok tv dekat-dekat

Yang ni bukan menguap....tengah isi mulut dia penuh2 dengan twisties. Bosan tak terkira la budak2 ni 3 jam duduk dalam flight. Sedangkan kita yang tua bangka ni cemuih apatah lagi budak2 yang tengah lasak.

Ni la destinasinya .....yg ini gambar di siang hari, kami sampai dah malam gelap pekat. Jauhhhh ko 45 min dari airport. Aku ingatkan dekat je, rasa menyusahkan dia pulak tapi dia pernah ajak tau tu yang kami sampai tu. Kalau tak diajak aku terus ke Semporna naik bas.

Dinner with our host, Mr R. Di Sabah ni siangnya awal....5.50 dah mula terang. Our host pun start keje 5.30am, kat sebelah rumah je.......jalan kaki je yang, tak luak minyak kete. Harga petrol naik ke turun ke takde makne kat dia.

i like...... tak dan nak baca wehhh packed schedule. Aku pinjam buku tentang Ayah Pin je tu pun tak habis baca. Husband and wife minat baca novel....... good! Nak pi cari buku sejarah Kanang anak Langkau by DBP lah mcm best jer.

The next morning kita bertolak ke Semporna. Welcome to Semporna! dari Kunak dalam sejam nak ke transit town to Mabul, Sipadan, Kapalai dll ni. Pekan kecik je tapi ramai foreign tourist. Orang-orang pulau pun ke sini untuk membeli keperluan harian.

Sampai je di pekan Semporna kami melawat kawasan jeti di belakang masjid. Kat sini ada kedai2 kecik jual macam-macam termasuk kipas bot, food, ikan masin dll. Kedai hardware pun ada. Penduduk pulau naik bot kat jeti ni le

Ada a few budget hotel kat sini


Gamat/timun laut? Tak selera aku tengok. Nak makan laaaaagii la tak kuasa

Tiram kot.... mintak mahap la aku ni bukannya kenal hidupan laut ni, kena masuk kelas sains balik gamaknya

Adik takut tengok ikan yang banyak bergantungan

This bro sedang memproses ikan masin. Dulu aku dah tengok kat Pasar Satok, Kuching. Cara kerja di sana lebih cekap dan pantas. Macam-macam ikan ada kat sini, yg tak biasa jumpa dan makan pun ada. Aku tak pernah lagi makan ikan kaler biru....ko pernah?

Ikan di jemuran........... Ko nampak apa-apa takkkk??

Meh aku tempek sekeping lagi

Patutlah sodapppp......ada perencah lain ghupenye


Adik takut nak ke tepi jeti tu, nak berjalan pun dia mintak pimpin dengan makcik aku. Tak biasa ko............ dia nampak nervous

Bot penambang


Sangat busy tempat nih hingga ke petang

Mencari rezeki yang halal untuk keluarga

Kami pernah naik bot panjang macam ni ke Bako National Park di Sarawak. Dengan tak pakai life jacket dengan terlebih muatannya...... kalau terhumban ke dalam laut mau mati terapung. Kalau kita naik bot penambang macam ni..... macam mana nak request life jacket? semua orang tak pakai..... dan aku tak nampak pun digantung kat bot yg lebih besar, aku yakin bukan semua tahu berenang. Kalau boleh berenang pun kat laut tak sama macam dalam kolam....... tunggu kemalangan sok baru semua orang berbunyi macam-macam.

hohohhoooo.......badan aku yang besar ni pun muat sekali ngap nih. Kalau mulut dia dah besar ni cuba bayangkan tuan punya badan. Jangan la terserempak time aku bersnorkel atau dive, takuttttttt! dah le aku tak reti berenang

Berseni tapi dijual dengan harga sembelih leher

Yang ini aku respect, ada beberapa outlet sebegini.... ramai pulak tu pelanggannya. The late Lim Goh Tong pun berfikir banyak kali agaknya sebelum letak nama  'antarabangsa' untuk bisnes2 dia.

Money changer di kaki lima aje, tak gadoh nak bayar overhead cost. Modal: sebuah kerusi

Kami terus cari hotel dulu.....best oooooooo.....hotel tu!

Nanti aku sambunglah, banyak bona gambar nak ditempek kat satu entry





Post a Comment

0 Comments