BAHASA MELAYU, tak laku?



Bahasa Melayu tak ada kelas? oh really? opppssss tercakap omputeh lak.

Jepun, German maju dengan bahasa sendiri. Depa alih bahasakan buku-buku ilmiah ke dalam bahasa ibunda dan sekarang jauhhh majunya dia orang daripada kita kan?


Tabik spring! Aku rasa prekso dale tu tak tepatlah, tu dah kira direct translation


Kek tompek kau ado jumpo camni??

Kalau betul-betul nak pandaikan anak-anak kita menggunakan Bahasa Inggeris kita kena bercakap bahasa tersebut di rumah, rancangan tv jangan BI jangan dialih-bahasakan ke dalam BM, handphone jangan set BM, baca buku-buku dan sokkabar English (kalau susah, mulakan dengan buku kanak-kanak bergambar tu baru menarik). Aku mengingatkan diri aku sebenarnya ni sebab susah benar mulut aku nak keluar BI bila bercakap dengan anak-anak walaupun boleh sikit-sikit. Sekolah Cina tak mengajar sains dan maths dalam BI supaya anak-anak depa lebih mudah faham dan menguasai subjek-subjek tersebut. Pada pendapat aku lah menggunakan BI dalam kedua-dua subjek tu tak memberi impak yang besar kecuali ditambah subjek BI yang khas seperti kesusasteraan ke atau apa-apalah. Dan adakah cikgu yang mengajar subjek tersebut boleh menguasai BI dengan baik? Jangan marah cikgu........ aku baru terbaca dalam newspaper sehari dua ni tentang fakta tersebut.

Yang aku perasan bangsa Cina dan India selalu bercakap BI dalam rumah, salah atau betul dia langgar je yang pentingnya lidah jadi lembut dan anak-anak familiar dengan perkataan English tu semua. Jangan bagi alasan dia orang memang pandai BI, takdenya........... sebab bila exam dapat 70-80% jugak. Kawan aku laki bini Melayu biasa-biasa je menggunakan BI bila berbual dengan anak-anak sebab anak-anak mereka jarang menggunakan BI di sekolah agama yang 100% bangsa Melayu. Fuhhhh!!.......... berabuk anak dia speaking London!

sumber gambar dari sini

Post a Comment

0 Comments